(Dis)cover themselves (to become) inclusive. Words and reflections of pre-service teachers

Journal title EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES
Author/s Daniela Manno
Publishing Year 2020 Issue 2019/2
Language Italian Pages 19 P. 57-75 File size 413 KB
DOI 10.3280/ERP2019-002004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The article starts from considering the need of training all teachers to promote an inclusive culture, whose consolidation is often hindered by a widespread tendency to hyperspecialization. From this point of view, a perspective that looks at the reflexive capacity to discover the implicits of one’s actions and to unveil their links with dominant social representations is assumed as a way to enhance one’s inclusive attitude. This is the framework behind the training experience carried out with the students of the course of Pedagogy of disability, entered in the last year of the Degree Course in Sciences of primary education at the University Suor Orsola Benincasa of Naples. The activity - analysed through the materials produced by the students - was accomplished by using as main device the guided association of metaphors, considered as conceptual anchors to support students in the critical self-exploration of their representations and possibly re-elaborate them to lay the foundation of a potential inclusive educational action.

  1. Aiello P., Sharma U., & Sibilio M. (2016). La centralità delle percezioni del docente nell’agire didattico inclusivo: perché una formazione docente in chiave semplessa? Giornale Italiano della Ricerca Educativa, 10(16): 11-21.
  2. Bocci F. (2009). L’attenzione all’infinitamente piccolo. Il contributo della pedagogia speciale alla formazione degli insegnanti. In: Favorini A.M. (a cura di). Pedagogia speciale e formazione degli insegnanti. Verso una scuola inclusiva. Milano: FrancoAngeli.
  3. Bocci F. (2018). L’insegnante inclusivo e la sua formazione. In: Goodley D., D’Alessio S., Ferri B., Monceri F., Titchkosky T., Vadalà G., Valtellina E., Migliarini V., Bocci F., Marra A.D., Medeghini R., Disability Studies e inclusione. Per una lettura critica delle politiche e pratiche educative. Trento, Erickson.
  4. Booth T., & Ainscow M. (2008). L’Index per l’inclusione. Promuovere l’apprendimento e la partecipazione a scuola. Trento: Erickson.
  5. Booth T., & Ainscow M. (2014). Nuovo Index per l’inclusione. Percorsi di apprendimento e partecipazione a scuola. Roma: Carocci.
  6. Caldin R. (2009). I pensieri degli studenti – e del docente – sul corso di Pedagogia dell’integrazione. In: Favorini A.M. (a cura di). Pedagogia speciale e formazione degli insegnanti. Verso una scuola inclusiva. Milano: FrancoAngeli.
  7. Caldin R. (2019). Inclusione. In: d’Alonzo L. (a cura di). Dizionario di pedagogia speciale. Brescia: Editrice Scholé-Morcelliniana.
  8. Caldin R., & Scollo S. (2018). Inclusione lavorativa, disabilità e identità. Riflessioni e rappresentazioni. Studium Educationis, 19(3): 49-59.
  9. Camedda D. (2016). Inclusione, una comprensione profonda. Gli atteggiamenti inclusivi degli insegnanti tra valori e pratica. In: Dovigo F., Favella C., Pietrocarlo A., Rocco V., Zappella E. (a cura di). Nessuno escluso. Trasformare la scuola e l’apprendimento per realizzare l’educazione inclusiva. Bergamo: Università di Bergamo.
  10. Camedda D., & Santi M. (2016). Essere insegnanti di tutti: atteggiamenti inclusivi e formazione per il sostegno. In: Ianes D. (a cura di). Evolvere il sostegno si può (e si deve). Trento: Erickson.
  11. Cottini L. (2017). Didattica speciale e inclusione scolastica. Roma: Carocci.
  12. Covelli A. (2015). Le rappresentazioni sociali come strumento didattico-pedagogico di inclusione. In: de Anna L., Gaspari P., Mura A. (a cura di). L’insegnante specializzato. Itinerari di formazione per la professione. Milano: FrancoAngeli.
  13. Covelli A. (2016). Verso una cultura dell’inclusione. Rappresentazioni mediali della disabilità. Roma: Aracne.
  14. d’Alonzo L. (2015). La didattica speciale e le sue problematiche. In: d’Alonzo L., Bocci F., Pinelli S., Didattica speciale per l’inclusione. Brescia: La Scuola.
  15. de Boer A., Timmerman M., Jan Pijl S., & Minnaert A. (2012). The psychometric evaluation of a questionnaire to measure attitudes towards inclusive education. Eur J Psychol Educ.
  16. Dewey J. (2006). Come pensiamo. Firenze: La Nuova Italia.
  17. Domovića V., Vlastab V.V., & Bouilleta D. (2017). Student teachers’ beliefs about the teacher’s role in inclusive education. European Journal of Special Needs Education, 32(2): 175-190.
  18. European Agency for Development in Special Needs Education (2012). Profilo dei Docenti Inclusivi. Odense, Danimarca: European Agency for Development in Special Needs Education.
  19. Fabbri L., Striano M., & Melacarne C. (2008), L’insegnante riflessivo. Coltivazione e trasformazione delle pratiche professionali. Milano: FrancoAngeli.
  20. Favorini A.M. (a cura di) (2009). Pedagogia speciale e formazione degli insegnanti. Verso una scuola inclusiva. Milano: FrancoAngeli.
  21. Fiorucci A. (2014). Gli atteggiamenti degli insegnanti verso l’inclusione e la disabilità: uno sguardo internazionale. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 2(1): 53-66.
  22. Fornasa W. (2011). Inclusione e doppio vincolo della ‘disabilità abile’. Verso un’ecologia dell’apprendere e del non-apprendimento. In: Medeghini R. e Fornasa W. (a cura di). L’educazione inclusiva. Culture e pratiche nei contesti educativi e scolastici: una prospettiva psicopedagogica, Milano: FrancoAngeli.
  23. Friso V. (2017). Disabilità, rappresentazioni sociali e inserimento lavorativo. Percorsi identitari, nuove progettualità. Milano: Guerini e Associati.
  24. Gaspari P. (2017). Per una pedagogia speciale oltre la medicalizzazione. Milano: Guerini e Associati.
  25. Genç S. (2019). Perceptions of Pre-Service Teachers about Teacher Professional Ethics Course Through Metaphors. Journal of Education and Training Studies, 7(3): 50-160.
  26. Gibbs R.W. (2008). Metaphor and Thought. The State of the Art. In: Gibbs R.W. (ed.). The Cambridge Handbook of Metaphor and Thought. New York: Cambridge University Press.
  27. Ligorio M.B., & Barile M. (2012). Profili identitari e metafore per capire le potenzialità educative dei Social Network. TD Tecnologie Didattiche, 20(1): 11-16.
  28. Lübke L., Pinquart M., & Schwinger M. (2018). How to measure teachers’ attitudes towards inclusion: evaluation and validation of the Differentiated Attitudes Towards Inclusion Scale (DATIS). European Journal of Special Needs Education. DOI: 10.1080/08856257.2018.1479953
  29. Magnoler P. (2012). Prospettive e dispositivi per la professionalizzazione degli insegnanti. In: Rivoltella P.C. e Rossi P.G. (a cura di). L’agire didattico. Brescia: La Scuola.
  30. Mariani L. (2018). Il potere delle metafore e le convinzioni degli insegnanti. Insegnare. Rivista del Centro di Iniziativa Democratica degli Insegnanti, -- testo disponibile al sito: http://www.insegnareonline.com/istanze/convinzioni-atteggiamenti/metafore-convinzioni-insegnanti, consultato il 2/02/2019.
  31. Martínez-de-la-Hidalga Z., & Villardón-Gallego L. (2017). Using metaphors to know the conceptions about the teaching profession in initial teacher education. International Journal of Educational Psychology, 6(2): 183-208.
  32. Medeghini R. (2013). Il linguaggio come problema. In: Medeghini R., D’Alessio S., Marra A.D., Vadalà G. e Valtellina E. Disability Studies. Emancipazione, inclusione scolastica e cittadinanza. Trento: Erickson.
  33. Medeghini R. (2018). Uscire dall’inclusione? L’inclusione scolastica tra problematizzazione, ambiguità e normalizzazione. In: Goodley D., D’Alessio S., Ferri B., Monceri F., Titchkosky T., Vadalà G., Valtellina E., Migliarini V., Bocci F., Marra A.D., Medeghini R. Disability Studies e inclusione. Per una lettura critica delle politiche e pratiche educative. Trento: Erickson.
  34. Medeghini R., & Valtellina E. (2006). Quale disabilità? Culture, modelli e processi di inclusione. Milano: FrancoAngeli.
  35. Medina J. (2014). Towards An Ethics and Pedagogy of Discomfort: Insensitivity, Perplexity, and Education as Inclusion. Civitas Educationis. Education, Politics and Culture, 3(1): 51-68.
  36. Mezirow J. (2016). La teoria dell’apprendimento trasformativo. Imparare a pensare come un adulto. Roma: Raffaello Cortina.
  37. Moscovici S. (2005). Le rappresentazioni sociali. Bologna: il Mulino.
  38. O.M.S. (2004). ICF - Classificazione Internazionale del Funzionamento, della Disabilità e della Salute. Versione breve. Trento: Erickson.
  39. Perillo P. (2012). Pensarsi educatori. Napoli: Liguori.
  40. Perla L. (2010). Didattica dell’implicito. Ciò che l’insegnante non sa. Brescia: La Scuola.
  41. Perla L., & Agrati L.S. (2018). L’agentività dell’insegnante inclusivo. Uno studio esplorativo sul Coordinatore per l’inclusione. In: Sibilio M., Aiello P. (a cura di). Lo sviluppo professionale dei docenti. Ragione di agentività per una scuola inclusiva. Napoli: Edises.
  42. Ramel S. (2016). Futuri insegnanti: le loro rappresentazioni degli studenti con disabilità. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 4(2): 139-145.
  43. Saloviita T. (2018). Attitudes of Teachers Towards Inclusive Education in Finland. Scandinavian Journal of Educational Research. DOI: 10.1080/00313831.2018.1541819
  44. Schön D.A. (2006). Formare il professionista riflessivo. Per una nuova prospettiva della formazione e dell’apprendimento nelle professioni. Milano: FrancoAngeli.
  45. Striano M. (2001). La “razionalità riflessiva” nell’agire educativo. Napoli: Liguori.
  46. Striano M. (2014). Introduzione al Symposium “Education as Inclusion”. Civitas Educationis. Education, Politics and Culture, 3(1): 15-18.
  47. Vadalà G. (2011). La riproduzione della disabilità nella scuola dell’integrazione. Una riflessione critica a partire dalle rappresentazioni sociali. In: Medeghini R., Fornasa W. (a cura di). L’educazione inclusiva. Culture e pratiche nei contesti educativi e scolastici: una prospettiva psicopedagogica. Milano: FrancoAngeli.
  48. Vadalà G. (2013). La rappresentazione della disabilità fra conformismo e agire politico. In: Medeghini R., D’Alessio S., Marra A.D., Vadalà G. e Valtellina E., Disability Studies. Emancipazione, inclusione scolastica e cittadinanza. Trento: Erickson.

Daniela Manno, Scoprirsi (per diventare) inclusivi. Parole e riflessioni di futuri insegnanti in "EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES" 2/2019, pp 57-75, DOI: 10.3280/ERP2019-002004