Issue 2/2019
- Mario Giampaolo, Game based methodologies. Apprendimento attivo per lo sviluppo professionale (Game based methodologies. Active learning for professional development)
- Alessandra Romano, Collaborative practices for inclusive perspectives and beliefs in preservice teachers. The case of the training course for teachers for special needs students
- Paolo Vittoria, Irvin Luca Vairetti, Il ruolo delle arti nella didattica mediante la "Globalità dei Linguaggi" (The role of the arts in didactic through the "Globality of Languages)
- Daniela Manno, Scoprirsi (per diventare) inclusivi. Parole e riflessioni di futuri insegnanti ((Dis)cover themselves (to become) inclusive. Words and reflections of pre-service teachers)
- Antonella Pugliese, Chiara Novati, Michela Prest, Erik Vallazza, La ricerca delle concezioni ingenue in fisica: un approccio innovativo per la didattica delle scienze (Physics and misconceptions: an innovative approach for science didactics)
- Carlo Orefice, Apprendimento, formazione ed educazione degli adulti nell’ambito della salute mentale: le coordinate di un percorso di ricerca (Learning and adult education in the field of mental health: Coordinates of a research project)
- Francesca Bianchi, Marco Betti, Between aspirations and educational choices: The paths of a generation
- Antonio Borgogni, Per una pedagogia mite: la progettazione partecipata degli spazi educativi (For a soft pedagogy: The participatory planning of educational spaces)
- Monja Taraschi, Educare nelle case famiglia protette. Riflessività e trasformazione nell’ottica della pedagogia giuridica (Educate in protected family houses. Reflectivity and transformation in a legal pedagogy perspective)
- Carlo Terzaroli, Design Thinking e Personal Business Model Canvas per la costruzione imprenditiva di carriera: il servizio Skills Map del Career Service dell’Università di Firenze (Design Thinking and Personal Business Model Canvas for entrepreneurial career design: Skills Map service at the Career Service of the University of Florence)
- Stefano Gonnella, Appunti sulla pratica della fenomenologia e la fenomenologia della pratica (Notes about the practice of phenomenology and the phenomenology of practice)
- A cura della Redazione, Authors
Issue 1/2019
- Loretta Fabbri, Monica Fedeli, Claudio Melacarne, Introduzione
- Loretta Fabbri, Le metodologie attive di ricerca. Che cosa hanno a che fare azione, partecipazione, apprendimento e ricerca (The active research methodologies. What action, participation, learning and research share)
- Edward W. Taylor, Apprendimento trasformativo: insegnare per promuovere cambiamento (Fostering transformative learning: Teaching for change)
- Paolo Federighi, Metodologia della ricerca nell’educazione degli adulti (Research Methodology in Adult Learning and Education)
- Joellen E. Coryell, Active learning: strategie e tecniche per coinvolgere (Teaching and Engaging Adult Learners Actively)
- Maura Striano, L’Action Learning Conversation per la riconfigurazione delle sfide e delle pratiche professionali nei contesti della salute e della cura (Reframing professional challenges and practices in healthcare contexts through Action Learning Conversation)
- Monica Fedeli, Active Learning o Lecturing? Strategie per integrare la lezione frontale e active learning (Active Learning or Lecturing? Strategies to incorporate lecturing and active learning)
- Claudio Melacarne, Strategie basate sull’azione per gestire processi di consulenza educativa (Managing educational consulting process using active methodologies)
- Antonia Cunti, Alessandra Priore, Metodologie introspettive e processi trasformativi. La costruzione delle competenze emotive degli insegnanti (Introspective methodologies and transformative processes. Building the emotional competencies of teachers)
- Francesca Bracci, Action learning, community of inquiry e apprendimento informale. Uno studio di caso (Action learning, community of inquiry and informal learning. A case study)
- Francesca Torlone, Francesca Bianchi, Le azioni educative in prospettiva trasformativa nei contesti penitenziari: il ruolo della ricercaformazione (Transformative approach in penitentiary settings; penitentiary institutions’ learning potential; (de-)learning needs and related problems)
- Concetta Tino, Active Learning: resistenza di studenti e studentesse. Strategie per ridurla (Active Learning: students’resistance. Strategies to reduce it)
- A cura della Redazione, Authors